Over
Enplus Architecten werd opgericht door Nicolas Blondeel nadat hij gedurende 22 jaar een bureau onder eigen naam had gerund. De naam benadrukt perfect waarvoor dit architectuurbureau staat: "een tikkeltje meer". Een stukje poëzie, een streep scheerlicht, plekgevoelens, een probleempunt omvormen tot een “tache-de-beauté”.
Bij ons kan je steeds terecht voor een ENTHOUSIASTE, eerlijke en to-the-point samenwerking. Wij engageren ons heel sterk in elk traject en nemen hierin echt leiding. We omschrijven onze werkattitude graag als volgt:
1+ we gaan ONTZORGEN: het bouwproces is tegenwoordig zo complex geworden dat er een duidelijke leider dient te zijn, die niet alleen opvolgt, maar zelf pro-actief handelt.
2+ onze BESCHIKBAARHEID is continu: elk bouwtraject krijgt bij ons twee architecten van a tot z. Hierdoor halen wij onze eigen deadlines ook. En jij beschikt over permanente eerstelijnshulp.
3+ wij geloven heel hard in het SAMENWERKEN: samen groeien met de bouwheer, maar ook bijzonder goed communiceren met alle verschillende aannemers en adviseurs.
4+ dit doen we bij voorkeur in een TOTAALOPDRACHT: onze service is dan ook continu voor elke klant, niet alleen ontzorgen tijdens het proces, maar ook jarenlange nazorg zit inbegrepen.
5+ eenvoudige financiële AFSPRAKEN: éénmaal ons ereloon is vastgesteld, blijft dit ongewijzigd. Afspraken zijn afspraken. Wij pogen ons loon terug te verdienen doorheen het proces. Wij behouden onze onafhankelijkheid ten opzichte van aannemers en fabrikanten door geen commissies te aanvaarden. Wij strijden voor de scherpste en eerlijkste prijs bij alle bouwpartners.
Hoe gaan we CONCREET te werk ?
Na een vrijblijvende kennismaking starten we graag een HAALBAARHEIDSSTUDIE op. Daarbij hoort een intakegesprek waarbij de klant omschrijft waarnaar hij of zij op zoek is, wat wordt verlangd en verwacht. Met uw ervaren duo van architecten filteren we daaruit onze gezamenlijke "must have's, nice to have, do's & don'ts".
Vervolgens gaat Enplus Architecten aan de slag met het verzamelen van de nodige informatie (stedenbouwkundig, bestaande en vergunde toestand, esthetisch...). De verschillende voorontwerpen zullen beeld brengen over alle mogelijke (en vaak onverwachte) oplossingen voor uw traject, vandaar de woordkeuze "haalbaarheidsstudie". In deze fase maken we voor u al het eerste grote verschil: je wil immers onder de indruk zijn van onze creatieve stempel! (lees meer onder "filosofie")
Elk feedback-moment van jou levert onmiddellijk ontwerp-aanpassingen op. Bijkomend toetsen we ook de haalbaarheid bij stedenbouw en maken we de eerste budgetraming.
Het ERELOON voor dergelijke voorstudie bestaat altijd uit een vast bedrag. Deze periode beslaat 8 a 12 weken en brengt definitief vorm aan de omvang van het project, en creëert een vertrouwensrelatie. Wij vragen voor de haalbaarheidsstudie 1.500 euro excl BTW.
Zo bereiken we eerst die goede verstandhouding vooraleer we de stap samen zetten naar de VERDERE OPDRACHT. Hieronder vallen de verschillende fases: bouwaanvraag, aanbesteding en werfopvolging.
Het ereloon van de opdrachten wordt steeds percentueel op het totale netto bouwbudget berekend. Aangezien we elkaar nu in vertrouwen kennen en een correct beeld hebben van de juiste omvang en verantwoordelijkheden (en eventuele taakverdelingen onderling) zetten we de meeste contracten om in een forfaitair bedrag dat niet meer wijzigt gedurende het projectverloop (ingeval van een totaalopdracht)
- Fase BOUWAANVRAAG bestaat uit het opmaken van de bouwaanvraagdocumenten. Onze kennis en ervaring bij verschillende gemeenten (zowel in binnen als buitenland) helpen ons bij het snel en efficiënt opmaken van een correct dossier.
Tijdens de looptijd van een bouwaanvraag bereiden we het dossier verder voor door de nodige VOORSTUDIES op te vragen bij EPB-adviseur, stabiliteitsingenieur en ventilatievoorontwerp. Zo kunnen we, wanneer de bouwvergunning binnen is, vlot overgaan tot uitvoerings- een aanbestedingsdossier. - Fase AANBESTEDING wordt opgesplitst in twee delen: wind- en waterdichte bouw enerzijds, technieken + afwerking anderzijds. Door onze jarenlange ervaring en bijzonder goede relaties met verschillende aannemers, kunnen wij steeds de correcte mensen voor uw projecten aanschrijven. Wanneer alle offertes binnen zijn, bespreken en vergelijken we -samen met de klant- de verschillende opties. Gesplitste aanbestedingen maken dat we per bouwlot de beste aannemer persoonlijk kunnen opvolgen, maar ook dat de bouwheer de beste/scherpste prijs in offerte krijgt. Zo werken wij aan uw budgetbeheer. U spaart bovendien de coördinatiekost uit bij een algemene aannemer (van gemiddeld 20%).
- Fase UITVOERING is de periode die veel bouwheren stress bezorgt. Gelukkig kan u rekenen op Enplus Architecten om kopzorgen te minimaliseren! Wij zijn ijzersterk in het communiceren met klanten en aannemers en onze uitgebreide technische kennis komt bij elk overleg van pas. Het is immers zo leuk om als bouwteam samen te landen en samen trots te zijn op uw project.
- Wanneer het project werd voltooid, volgt de OPLEVERING. Ook lang na dit moment kan de klant blijven rekenen op onze inzet en expertise. We adviseren (en ontwerpen) zeer graag bijkomend mbt tuinaanleg en interieur... of klinken graag samen op een geslaagde samenwerking :)
Bij Enplus Architecten zijn we ook heel goed in het verfijnd ontwerpen van uw INTERIEUR, maar ook kunnen we de ideale partner zijn in uw TUINONTWERP. Een brainstormingssessie legt alvast de rode draad voor alle (toekomstige) tuinaanleg.
Adviesprijs tussen de 500 en 3.000 EUR.